Protocol de dezinfectie si sterilizare a instrumentarului stomatologic

Protocolul de dezinfectie si sterilizare a instrumentarului stomatologic presupune mai multe etape:

  1. Pre-dezinfectie (Decontaminare)

  2. Clatire

  3. Curatarea mecanica: manual, ultrasonic sau cu masini automate de curatare

  4. Clatirea finala a instrumentelor

  5. Dezinfectie finala

  6. Uscare-inspectie

  7. Lubrefiere

  8. Ambalarea în vederea sterilizarii

  9. Sterilizarea propriu-zisa

schema-dezinfectie

1. Pre-dezinfectie (Decontaminare)

Etapa obligatorie si importanta deoarece:

  • reduce incarcatura microbiana a instrumentelor
  • protejeaza personalul in cursul manipularilor ulterioare
  • evita uscarea contaminantilor pe instrumente, fapt care ar putea periclita eficienta sterilizarii
  • usureaza etapele ulterioare de curatare

Imediat dupa utilizare, instrumentarul mare se imerseaza intr-o cuva cu capac, iar cel marunt in cutia alba rotunda prevazuta cu sita, pana la finalul programului sau cel putin timpul minim necesar în functie de produsul utilizat.

În cuva se utilizeaza un produs dezinfectant-detergent de nivel cel putin mediu, schimbat zilnic sau mai des la nevoie (grad crescut de contaminare).

Pe capacul cuvei sunt inscriptionate: numele dezinfectantului, concentratia de lucru, timp de acţiune, data preparării, valabilitate soluţie (o zi).

Nota: unii dezinfectanti-detergenti au efect coroziv, ceea ce poate altera instrumentarul fin. In acest caz, nu depasiti timpii de imersare indicati de producator.

A se evita produsele ce au aldehide in compozitie (fixeaza proteinele).

2. Clatire

Se va clati cu apa curata din abundenta.

3. Curatarea mecanica: manual, ultrasonic sau cu masini automate de curatare

  • Manual - este metoda cea mai la îndemana dar si cea mai consumatoare de timp si riscanta din punct de vedere al sigurantei operatorului (risc mai crescut de întepare).

Operatorul poarta obligatoriu manusi groase, masca, ochelari de protectie. Se utilizeaza perii de forme si marimi adecvate, intr-o tavita cu dezinfectant-detergent de nivel cel putin mediu. Sunt periate atent toate zonele instrumentelor, cu precadere locurile retentive (ex: lamele frezelor).

  • Ultrasonic - este o metoda de curatare si dezinfectie eficienta si adecvata instrumentarului stomatologic, cu precadere celui marunt.

Se utilizeaza o cuva ultrasonica, conform indicatiilor producatorului (timp, temperatura):

Varianta a: In cuva se foloseste detergent enzimatic. In acest caz este obligatorie ulterior etapa de dezinfectie finala.

Varianta b: In cuva se foloseste un dezinfectant-detergent de nivel cel putin mediu. In acest caz nu mai este obligatorie dezinfectia finala.

Pe capacul cuvei se noteaza: nume dezinfectant, concentratie, timp de actiune, data prepararii, valabilitate (o zi).

Lichidul se schimba zilnic sau mai des daca se observa o contaminare abundenta.

Nota: Cuvele ultrasonice trebuie sa aiba dimensiunea suficienta pentru ca instrumentele sa fie complet imersate, neinghesuite si sa nu atinga peretii cuvei. Capacul este obligatoriu datorita vaporilor cu risc chimic si biologic.

Aparatele ultrasonice imbatranesc; periodic, testati eficacitatea cu o folie de aluminiu care dupa maxim 5 minute de imersare in cuva trebuie sa prezinte perforatii multiple.

Nota: Acelasi produs, dezinfectant-detergent de nivel cel puţin mediu, poate fi utilizat in cuva de pre-dezinfectie, in cuva cu ultrasunete si la curatarea manuala. Aceasta usureaza gestiunea stocurilor, diminua riscul de erori la diluarea produselor sau de incompatibilitate si intre produse.

  • Masini automate de curatare-termodezinfectie - reprezinta in acest moment cea mai recomandata metoda de curatare si dezinfectie, eliminand complet timpii manuali cu riscurile asociate. Se vor utiliza ciclurile presetate si dezinfectantul indicat de producator.

In cazul utilizarii cuvelor ultrasonice sau masinilor automate, sunt necesare instructiunile de utilizare si fisa tehnica in limba romana. 

4. Clatirea finala a instrumentelor

Se realizeaza dupa curatarea manuala sau ultrasonica. In cazul masinilor automate, instrumentele ies gata limpezite si uscate.

5. Dezinfectie finala

  • In cazul instrumentarului autoclavabil ce a fost curatat manual sau ultrasonic (cu detergent enzimatic in cuva aparatului) se va realiza aceasta dezinfectie finala intr-o cuva cu capac rezervata acestui scop. Se utilizeaza un dezinfectant de nivel cel putin mediu.

Pe capacul cuvei sunt inscriptionate: numele dezinfectantului, concentratia de lucru, timp de actiune, data prepararii, valabilitatea solutiei.

  • In cazul instrumentarului autoclavabil ce a fost curatat si dezinfectat ultrasonic sau în masini automate, aceasta etapa s-a realizat concomitent si nu mai este obligatorie.

  • In cazul instrumentarului termolabil, se va realiza o dezinfectie de nivel inalt conform art 16, 17 si 18 din ordinul MS 961/2016. De precizat ca marea majoritate a instrumentarului stomatologic este autoclavabil, putine dispozitive se preteaza dezinfectiei de nivel inalt.

Nota: In momentul achizitiei oricarui dispozitiv medical reutilizabil, preferati-le pe cele autoclavabile. Producatorul este obligat sa precizeze în prospect metoda de dezinfectie-sterilizare.

6. Uscare-inspectie

Se realizeaza cu prosoape curate special rezervate acestui scop, preferabil de unica utilizare, jet de aer comprimat sau masini de uscare.

In cazul instrumentarului procesat in masinile automate de curatare-dezinfectie, acesta iese gata uscat.

Instrumentarul va fi inspectat si cel cu urme de deteriorare va fi aruncat (ex: ace de canal despiralate, freze tocite, etc.)

Daca se observa urme de ciment sau alti contaminanti se va relua curatarea manual.

7. Lubrefiere

Se realizeaza daca e cazul (turbine, piese cot) cu sprayul lubrefiant sau dispozitive mecanice de curatare/ lubrefiere.

8. Ambalarea în vederea sterilizarii

  • trusele şi instrumentarul chirurgical se ambalează individual în pungi de hartie-plastic speciale si se sudeaza

  • instrumentarul divers se sorteaza si se aseaza in casoletele metalice inscriptionate

  • se pregatesc chituri de ace si freze pentru diferite tipuri de manopere sau ambalate individual în pungi de hartie-plastic sudate

9. Sterilizarea propriu-zisa

Se realizează la Autoclav de clasa B sau S, alegand unul din ciclurile presetate corespunzătoare materialelor introduse. In practica stomatologica, ar fi preferabil ciclul prion: 134 grade C, 18 min.

Pe casolete se lipeste o banda de hartie indicator fizico-chimic pe care se noteaza data, ora, şi semnatura.

Durata mentinerii sterilitatii materialelor ambalate in cutii metalice perforate/casolete cu colier este de 24 de ore de la sterilizare, cu conditia mentinerii acestora inchise.

Pe fiecare punga hartie-plastic se noteaza data sterilizarii, data si numarul ciclului de sterilizare, si/sau data expirarii. Se pot folosi etichete aplicate cu ajutorul unui marcator pentru a evita perforarea manuală prin intermediul instrumentelor de scris.

Pungile se numeroteaza manual sau cu aparate de etichetare in vederea asigurarii trasabilitatii.

Marcajele pe punga se fac in afara zonei de sudare, pentru a nu periclita siguranta pachetului.

Durata mentinerii sterilitatii in pungile hartie-plastic sudate este de 2 luni de la sterilizare, cu conditia mentinerii integritatii ambalajului, cu exceptia celor pentru care producatorul specifica o alta perioada, cu conditia mentinerii conditiilor specificate de acesta (in prospect).

Pungile sunt prevazute cu indicator fizico-chimic de virare a culorii.

Codul trusei se va regasi inregistrat pe tot parcursul circuitului de reprocesare a instrumentarului in toate registrele din sterilizare, inclusiv in documentele medicale ale pacientului, prin atasarea etichetei dublu adezive sau documentarea electronică a trasabilității.

La fiecare ciclu de sterilizare:

  • în cazul autoclavelor fara diagrama (raport printat) se va urmari pe tot parcursul ciclului pe panoul de comanda temperatura si presiunea atinse in etapele de lucru si se vor nota in caietul de sterilizare

  • in cazul autoclavelor cu raport printat, acesta va fi analizat si atasat in registrul de evidenta al sterilizarii.

In registrul de evidenta al sterilizarii se noteaza:

  • data si numarul aparatului (daca exista mai multe autoclave)

  • continutul si numarul obiectelor din sarja

  • numarul sarjei

  • temperatura, presiunea la care s-a efectuat sterilizarea, ora de incepere/incheiere a ciclului.

Daca aveti diagrama printata, aceste informatii sunt continute in ea; se va atasa si in registru:

  • rezultatele indicatorilor fizico-chimici (banda sterilizare) si a testelor biologice (daca e cazul)

  • semnatura persoanei responsabile cu sterilizarea

Controlul sterilizarii:


Zilnic:

  • prin testul Bowie&Dick, care controlează calitatea penetrării aburului, daca se efectueaza sterilizarea materialului moale;
  • cu indicator biologic (ISO 11138-1-8), in prima sarja pentru autoclavele din statiile de sterilizare sau pentru autoclavele care nu sunt echipate cu dispozitiv automat de înregistrare.

Cel putin o data pe saptamana:

  • prin testul Bowie&Dick, care controleaza calitatea penetrării aburului, daca se efectueaza sterilizarea materialului moale, pentru autoclavele care sterilizeaza instrumentar;

La fiecare sarja de sterilizare:

  • cu ajutorul testului Helix, care controleaza calitatea penetrarii aburului in cazul sterilizarii instrumentarului cu lumen;
  • cu indicator biologic, in cazul in care se sterilizeaza materiale sau dispozitive implantabile.

Dupa orice reparatie:

  • cu ajutorul testului Bowie&Dick

Inspectia tehnica a autoclavelor:

Se realizeaza cel putin trimestrial de catre persoanele autorizate.